Koppling till de Globala målen
- 4 God utbildning
- 11 Hållbara städer
- 14 Hav och marina resurser
Centrala ord och begrepp
nedskräpning
Material
Bild att visa och skriva ut: Stranden
Instruktioner
- Titta på bilden tillsammans med barnen och samtala om vad ni ser.
Samtalsfrågor:
- Vad händer i bilden?
- Vilka djur ser ni i bilden?
- Vilka skräp kan ni hitta i bilden?
- Finns det saker på bilden som inte räknas till skräp just nu, men som riskerar att bli skräp eller som riskerar att skräpa/smutsa ned?
- Vad tror ni kan hända med djuren när det finns skräp i naturen?
- Hur påverkar skräpet på stranden djuren i sjön/havet?
- Vilket skräp tror ni är det vanligaste skräpet på stranden?
- Vad kan ni själv göra för att minska nedskräpning på stranden?
- Skräp på land blir skräp i hav - hur går det till, tror ni?
- Gillar ni att gå barfota på stranden och känna sanden mellan tårna?
- När det är sommar, brukar ni se mycket skräp på stränderna då?
- Varför tror ni att det är så många som slänger skräp?
- Vad tycker ni att det ska finnas för något på en strand?
- Kan något vara skräp i ett sammanhang, men inte i ett annat?
Tips
Vill ni arbeta strukturerat och engagerat med processer för hållbar utveckling under hela läsåret? Då rekommenderar vi att ni använder Grön Flagg -ett utbildningsprogram för alla inom skolans och förskolans värld i lärande för hållbar utveckling. Läs mer här.