This website uses cookies to enhance the user experience.
SamtalsbilderF-3ForskolaHighlight

På stranden

Samtalsbild om vilket skräp som kan hittas vid strandkanten.

Koppling till de Globala målen
  • 4 God utbildning
  • 11 Hållbara städer
  • 14 Hav och marina resurser
Centrala ord och begrepp

nedskräpning

Material

Bild att visa och skriva ut: Stranden

Instruktioner
  • Titta på bilden tillsammans med barnen och samtala om vad ni ser.
Samtalsfrågor: 
  • Vad händer i bilden?
  • Vilka djur ser ni i bilden?
  • Vilka skräp kan ni hitta i bilden?
  • Finns det saker på bilden som inte räknas till skräp just nu, men som riskerar att bli skräp eller som riskerar att skräpa/smutsa ned?
  • Vad tror ni kan hända med djuren när det finns skräp i naturen?
  • Hur påverkar skräpet på stranden djuren i sjön/havet?
  • Vilket skräp tror ni är det vanligaste skräpet på stranden?
  • Vad kan ni själv göra för att minska nedskräpning på stranden?
  • Skräp på land blir skräp i hav - hur går det till, tror ni?
  • Gillar ni att gå barfota på stranden och känna sanden mellan tårna?
  • När det är sommar, brukar ni se mycket skräp på stränderna då?
  • Varför tror ni att det är så många som slänger skräp?
  • Vad tycker ni att det ska finnas för något på en strand?
  • Kan något vara skräp i ett sammanhang, men inte i ett annat?
Tips

Vill ni arbeta strukturerat och engagerat med processer för hållbar utveckling under hela läsåret? Då rekommenderar vi att ni använder Grön Flagg -ett utbildningsprogram för alla inom skolans och förskolans värld i lärande för hållbar utveckling. Läs mer här.